Miniturneringene er et samarbeid mellom FK Jerv, Imås IL, Lia IL, IL Express, Rygene IL, Øyestad IL og Hisøy IL. Amazon har deltatt med jentelag de siste årene. Vi forsøker å lage jentepuljer hvis det er praktisk mulig. 

Turneringene arrangeres på lørdager. Hver turnering starter ca. kl. 10.00 og avsluttes ca. kl. 14.00. Turneringen avvikles i to bolker, de yngste starter kl. 10.00, de eldste kl. 12.15. Her kan det blir endringer fra år til år alt etter antall påmeldte lag og størrelsen på de ulike årskullene. 

Vi tilstreber å ha 14 minutters kamper. Dette kan føre til at vi går noe utenfor rammen på kl. 10-14.

Klubbene må stille med minst ett lag i hver årsklasse på alle turneringene.

Express er ansvarlig for innkalling til planleggingsmøte for alle klubbene innen 15. februar, samt utsendelse av referat til alle klubbene. Det vil ikke være et eget evalueringsmøte på høsten, men evaluering av turneringene vil være et agendapunkt på det årlige planleggingsmøtet i februar/mars.

Kamptider/antall kamper/antall spillere

Kamptider
Hver kamp varer i 14. minutter, med ett minutt pause til neste kamp. Viktig at speaker og dommere overholder dette for å unngå forsinkelser.

Antall kamper
• Hvert lag skal ha minst 3 kamper, og ikke mer enn 4.
• Ved avbryting av påbegynt turnering, skal alle lag få spilt minst en kamp.

Antall spillere og innbyttere
• 4 utespillere + keeper, samt inntil 4 innbyttere
• Alle klubbene må opplyse om dette til trenere, foreldre og lignende for å unngå misforståelser. Dette bør også opplyses om av speaker.

Baneinndeling og mål

Vi deler banen inn i fire like store baner. Det anbefales kant-i-kant i midten, med en stripe med plass til innbyttere og trenere, for å unngå at publikum står midt på matta. Dette av sikkerhetsgrunner samt at det blir lettere å ta innkast for spillerne. Hver arrangør er selv ansvarlig for oppsett av banen.

Foreldre og andre tilskuere skal altså stå på motsatt side av trenere og innbyttere, langs ytterkant av banene. Kun spillere og trenere skal være på/mellom banene.

Vi forsøker å ha små baner, 20 x 15m for de minste, med femmermål. De minste spiller med 3er-ball.

Det skal benyttes 7er-mål etter kl. 12.00 for de eldste spillerne. Her skal banestørrelsen helst være 30 x 20m og vi spiller med 4er-ball.

Hver klubb må sørge for at banen er nyklippet før turneringsdagen dersom det ikke spilles på kunstgress.

Dommerregler

Dommeransvarlig i hver klubb må ha et møte med dommerne før miniturneringene og gå gjennom reglene og veilederrollen.

Dommerne bør se ut som en kampleder.

Det er viktig at kamplederen snakker med spillerne, og veileder og hjelper, for eksempel viser hvordan riktig kast skal utføres.

Det dømmes ellers på vanlig måte etter NFFs regler, men det dømmes ikke for offside eller straffe. Frispark og innkast dømmes på vanlig måte.

I alle årsklassene er det utkast ved keeper. Ingen hjørnespark i de to yngste klassene. De eldste spiller med hjørnespark.

Når ballen settes i gang fra keeper, skal motstanderlaget trekke bak midtstreken.

Jentelag spiller fortrinnsvis mot andre jentelag i årsklasse J7 til J9.

Det er viktig at vi holder årsklassene for gutter, og ikke bruker eldre spillere enn det er lov til.

Topping av lag skal ikke forekomme. Det er uheldig med store tap/seire. Alle på laget skal ha mye spilletid og dersom topping finner sted vil det medføre ekskludering.

Kampoppsett
Det er ikke ønskelig at lag 1 og 2 fra samme klubb spiller samtidig, dette fordi det kan være nødvendig å bruke noen spillere på begge lagene.

Det vil bli utarbeidet et felles kampoppsett for hele året, der laget selv må rotere lagene for å unngå at man spiller mot de samme lagene på hver turneringsdag.

Vi må gå inn for at alle klassene er ferdige på noenlunde samme tid, dette kan justeres med å gi noen en fjerde kamp.

Kampprogrammet publiseres på denne nettsiden i god tid før første turneringshelg (helst 14 dager), og kan også deles ut i kiosken på turneringsdagen. Nyeste oppsett ligger til enhver tid tilgjengelig på miniturnering.no

På kampprogrammet bør det stå med uthevet skrift, at alle som skal spille må ha leggbeskyttere.

Kampoppsett merkes med dato og versjonsnummer da endringer kan finne sted. Viktig at hver klubb sjekker at det ikke er endringer før hver turnering slik at trenere og foreldre har riktig versjon av kampoppsett.

Påmelding/påmeldingsfrist

Påmelding innen 12. april. Kontaktpersonene for hver klubb har tilgang til et påmeldingsskjema (Google regneark), der de fører inn antall lag klubben stiller med og antall spillere. Ved spørsmål om påmelding, ta kontakt med Roy Svarstad i IL Express: rwsvar@gmail.com

En kontaktperson fra hver klubb foretar samlet påmelding for hele klubben.

NB! Viktig at klubbene/trenerne legger inn god margin ved påmelding av antall lag slik at en unngår at kamper avlyses fordi man ikke har nok spillere.

Ingen påmeldingskontingent, men kostnader med premier og kampoppsett vil bli fakturert klubbene. Kostnad for kampoppsett er 600 kr for hver klubb.

Premier
Arrangør av siste turnering vår og sommer har ansvaret for å bestille premiene.

Premien på våren er medalje eller T-skjorte med trykk «Miniturnering» og klubbenes logoer, og på høsten pokal. Klubben som har siste turnering før sommeren har ansvar for å bestille medaljer/T-skjorte til vårsesongen + premieutdeling.

Klubben som har siste turnering på høsten har ansvar for bestilling av pokal til høstsesongen + premieutdeling. Kontakt f. eks. Premie-bua v/ Torvill Gauslå 370 42 846/95727787 i god tid før premieutdelingen.

Regningen for premier deles opp på antall spillere fra hver klubb og sendes til hver klubb.

Hver klubb (samme årsklasse) henter premiene i sekretariatet/speaker og står selv for utdelingen til sine lag.

Kiosk og mat
Alle må ha glutenfri kake og glutenfrie pølsebrød i kiosken, og bruk eget utstyr til servering av den glutenfrie maten. Hver klubb bør ha en instruks i kiosken for hvordan man skal behandle glutenfri mat, med beskrivelse av rene soner, bruk av hansker, egne kniver og klyper osv.

Veiledende priser i kioskene:
Kake: 20 kr
Brus/vann: 35 kr
Kaffe: 20 kr
Vafler: 20 kr
Pølser i brød/lompe: 30 kr

Vi oppfordrer alle klubbene til å selge frukt eller fruktbeger i kioskene.


Annet
Turneringen startet i 1989. (Det har blitt noe utskifting på klubbene som var med fra starten). Det forventes at ca 450 barn deltar fra de sju arrangørklubbene.

Vi forutsetter at det ikke forekommer røyking rundt banene i barnas nærhet. Speaker bør opplyse om dette under turneringen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.